فولاد های آلیاژی
نوشته شده توسط : hamiransteel

a.htmlarea-anchor{color:#080;border:1px solid #2c2;}body{direction:rtl;border:1px solid #fff;font-family:Tahoma;font-size:10pt;margin:2px;padding:2px;}form,fieldset,p,h1,h2,h3,h4,h5,h6{margin:0;padding:0;} html,body { border: 0px; }
فولاد های پر آلیاژ در اکثر مواقع به جهت آن که مقاومت بالایی در : محیط های آبی در دمای محیط یا نزدیک به این دما و کار در اتمسفربا گاز داغ و یا دماهای بالا (بیش از ۶۵ یا ۱۲۰۰ ) دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت کلی می توان گفت که فولاد های پر آلیاژ بر اساس استاندارد هایی که از سوی انجمن ریخته گران آمریکا اعلام می شود و همچنین نوع ترکیب هایشان دسته بندی می شوند.                                            

اولین حرف نشان دهنده ایناست که آیا بر این محیط خورنده آبی مناسب است © و یا برای محیطی با دمای بالا(H) حرف دوم نشان دهنده ترکیب میانگین کروم و نیکل آلیاژ طبق می باشد. هر مقدار که درصد نیکل افزایش یابد حروف نیز ارATHLON به سمتz تغییر می یابند. حرف یا حروف بعدی سپس از دو حرفاول نشان دهنده ماکزیمم میزان کربن می باشند.

(درصد، ضرب درصد شده اند) در نهایت نیز چنانچه عناصر دیگری موجود باشند، بوسیله حروفی که بعد از خط تیره نوشته می شوند(sullix) نشان داده می شوند. بنابراینCF-8M نشان دهنده آلیاژC که دارای مقاومت خوردگی(C) و ۱۹% کروم و ۱۹% نیکل می باشد و دارای ماکزیمم کربن ۰٫۰۸% و دارای مولیبدن برخی از فولادهای بر آلیاژ ریخته گری شده دارای بسیاری از خواص مشابه ریخته گری فولاد های فولادی کم آلیاژ می باشند .

 

این مواد بنابراین غیر قابل سخت کردن می باشند وخواسشان وابسته به ترکیب است و نه عملیات حرارتی بنابراین توجه ویژه ای می بایت داشت برای هرگروه از فولادهای پر آلیاژ با توجه به حرارتی ریخته گری، ذوبو عملیات حرارتی جایگزین (اگر موجود باشد)

توسط عملیات حرارتی مناسب، برخی از خواص مکانیکی این گروه از فولادها (برای مثال سختی واستحکام تسلیم) می توانند بوسیله عملیات حرارتی مناسب تغییر یابند. با وجود این تفاسیر، تغیرات فلزی یکسانی که برای فولادهای کربنیساده و کم آلیاژ در حین انجام دادن عملیات حرارتی (دمای اتاق و دمای اتاق و دمای ذوب) وجود دارد را نمی توان برای فولاد های پر آلیاژ نیز مشاهده کرد. طبق آنچه که گفته شد، این دسته از فولاد ها توانایی سخت شدن را ندارند و خاصیت آنها وابسته به ترکیبی هست که دارند.(عملیات حرارتی برای این فولاد ها مهم نیست) باتوجه به مطالبی که ذکر شد نباید برای هرگروه از فولادهای پر آلیاژ باید بصورت جداگانه توجه داشت. که این توجه شامل توجه داشتن به عملیات حرارتی ریخته گری، ذوب و عملیات حرارتی جایگزین می باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: